zaterdag 28 maart 2015

Dryad weefgetouw

Het is een zoektocht naar de herkomst en hoe oud het weefgetouw is.
Maar 1 ding is zeker. Het weefgetouw is gemaakt in Groot Brittanie en werd vooral geexporteerd in de jaren 1970-1980.

De ontmanteling van het weefgetouw was heel leuk.

voor
na 
Ik heb het helemaal afgeschuurd en opnieuw een vernislaag opgebracht.
doeken
Nieuwe doeken aangebracht en koorden allemaal vervangen.

Heveltjes wassen en opnieuw tellen en op de schachten zetten. De hevels waren nog in heel goede staat en na het wassen ook nog zo, dus recyclage opnieuw gebruikt.
Dan kwam het moeilijk gedeelte. Hoe hoog hang ik de schachten en de paardjes?


Daar is echt heel wat denkwerk aan vooraf gegaan. Bij een contramarch, gaan schachten naar beneden en schachten naar omhoog. De paardjes bewegen en dan heb je nog 2 katrollen.
Wat het belangrijkste is dat in neutrale stand de oogjes van de hevels in het midden van uw riet komen.
Het weefgetouw heeft 4 schachten en 6 trappers.
Aan de onderste lat van de schacht zit in het midden een gaatje. De schachten verbinden met de schemels. De schemels worden dan verbonden met de trappers.

Tijd voor een ketting te scheren en het weefgetouw in actie te zetten.
Ik ben geslaagd en een heel ervaring rijker.


Het weeft heel mooi. Ik heb alleen maar positieve dingen . Het is een heel stevig weefgetouw. Als het weefgetouw weefklaar is, alle koorden hangen goed en de paardjes zijn goed aangebracht, is het een juweeltje onder de klassiekers.
Ik heb een heel mooie gaap, tijdens het weven.

 Effen binding en een keper, panama....., wat een plezier, het lukt allemaal.
Ferme marie, is goed gezind gaan slapen en deze morgen weer vroeg op.
We vliegen erin !!!


groetjes en prettig weekend,
ferme marie



3 opmerkingen:

  1. Dit klinkt erger dan chinees voor mij, hier begrijp ik NIKS van, maar ik zie dat de voor en na er heel anders uitziet en dat alles uiteindelijk goedkwam gelukkig. En jij testte het al uit met een knap resultaat weer! Kan geloven dat je goedgezind ging slapen!
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een klus! Maar alle moeite waard geweest als ik het zo lees. Knap hoor!

    BeantwoordenVerwijderen